Historie van Jeruzalem

Historie van Jeruzalem

Vóór het oude Israël (tot ca. 1000 v.Chr.)

  • ca. 3000 v.Chr. – Eerste bewoning van de heuvels van Jeruzalem.
  • ca. 1800 v.Chr. – Bekend als Urusalim in Egyptische teksten; een Kanaänitische stad.
  • ca. 1400 v.Chr. – Genoemd in de Amarna-brieven van Egyptische vazallen.

Koninkrijk Israël & Juda (ca. 1000–586 v.Chr.)

  • ca. 1000 v.Chr. – Koning David verovert Jeruzalem op de Jebusieten en maakt het de hoofdstad van zijn rijk
  • ca. 960 v.Chr. – Salomo, Davids zoon, bouwt de Eerste Tempel (1 Koningen 6).
  • 586 v.Chr. – Babylonische verwoesting van Jeruzalem en de Tempel, ballingschap volgt (2 Koningen 25).

Perzische & Hellenistische tijd (538–63 v.Chr.)

  • 538 v.Chr. – Herbouw Jeruzalem onder leiding van Ezra en Nehemia (Ezra 1, Nehemia 2).
  • 515 v.Chr. – Tweede Tempel ingewijd.
  • 332 v.Chr. – Veroverd door Alexander de Grote.
  • 168 v.Chr. – Verontreiniging van de Tempel door Antiochus IV; leidde tot de Makkabese opstand.

Romeinse tijd & tijd van Jezus (63 v.Chr.–70 n.Chr.)

  • 63 v.Chr. – Romeinse overheersing begint.
  • Herodes de Grote (37–4 v.Chr.) – Laat de Tweede Tempel groots uitbreiden.
  • ca. 30 n.Chr. – Jezus’ dood en opstanding in Jeruzalem (Mattheüs 27–28).
  • 70 n.Chr. – Romeinse vernietiging van de stad en de Tempel (voorzegd in Mattheüs 24).

Byzantijnse tot Ottomaanse periode (4e–19e eeuw)

  • 313 n.Chr. – Christendom wordt toegestaan; Constantijn bouwt kerken zoals de Heilig Grafkerk.
  • 638 n.Chr. – Islamitische verovering door kalief Omar.
  • 1099 n.Chr. – Kruisvaarders nemen Jeruzalem in (1e Kruistocht).
  • 1187 n.Chr. – Saladin neemt Jeruzalem in en brengt het onder Islamitisch bewind
  • 1517–1917 – Bezetting door Ottomaanse Rijk

Moderne tijd (20e eeuw – heden)

  • 1917 – Britten nemen Jeruzalem over (Balfour-verklaring).
  • 1948 – Staat Israël uitgeroepen; West-Jeruzalem wordt Israëlisch.
  • 1967 – Israël verovert Oost-Jeruzalem tijdens de Zesdaagse Oorlog; hereniging van stad onder Israël.

Jeruzalem blijft tot op de dag politiek en religieus betwist, maar is sinds 1967 de ongedeelde hoofdstad van Israël.

De Bijbel over Jeruzalem

  1. Jeruzalem is de Stad van David
    • Jeruzalem wordt de hoofdstad van Israël onder koning David (2 Samuël 5:6–7).
  2. Plaats van Gods woning
    • De Tempel in Jeruzalem is de plaats waar God woonde te midden van Zijn volk, Israël (1 Koningen 8).
  3. Profetieën en beloften
    • Jeruzalem is vaak het centrum van profetieën: oordeel en herstel (bijv. Jesaja 2:2–4, Zacharia 8:3).
  4. Jezus’ bediening en kruisiging
    • Jeruzalem is het toneel van Jezus’ lijden, sterven en opstanding. Het is ook waar Hij over de stad weende (Lukas 19:41–44).
  5. Toekomstige rol
    • In Openbaring wordt gesproken over een Nieuw Jeruzalem als symbool van Gods eeuwige koninkrijk (Openbaring 21:2).

Oude Testament (Tenach)

  • Genesis
    • Jeruzalem wordt nog niet expliciet genoemd, maar Melchizedek, koning van Salem (Gen. 14:18), wordt vaak gezien als een vroege verwijzing naar Jeruzalem.
  • Jozua – Richteren
    • Jeruzalem is een Kanaänitische stad, deels onder Jebusieten. Het wordt niet volledig ingenomen.
  • 2 Samuël
    • Koning David verovert Jeruzalem (2 Sam. 5) en maakt het hoofdstad van Israël.
  • 1 Koningen / 2 Kronieken
    • Salomo bouwt de Tempel in Jeruzalem (1 Kon. 6). Jeruzalem wordt het centrum van aanbidding.
  • Jesaja
    • Rijk aan profetieën over het herstel en de verheerlijking van Jeruzalem (Jes. 2:2–4; 62:1–7). God zal vanuit Jeruzalem regeren.
  • Jeremia
    • Profeteert over de val van Jeruzalem (586 v.Chr.) wegens zonde. Ook troostprofetieën van herstel.
  • Ezechiël
    • Ziet in visioenen de heerlijkheid van de Heer die Jeruzalem verlaat, maar ook de terugkeer ervan (Ez. 43).
  • Psalmen
    • In de Psalmen vinden we veel lofzangen op Jeruzalem als stad van God (Ps. 48, 122). “Bidt om de vrede voor Jeruzalem” (Ps. 122:6).
  • Zacharia
    • Profetieën over de toekomst van Jeruzalem – lijden, maar ook herstel en koninklijke heerschappij van de Messias (Zach. 14).

Nieuwe Testament

  • Mattheüs, Markus, Lukas, Johannes
    • Jeruzalem is het centrum van Jezus’ bediening, zijn lijden en opstanding vinden er plaats.
    • Jezus huilt over Jeruzalem (Luk. 19:41), voorzegt haar vernietiging (Matt. 24).
  • Handelingen
    • Begin van de kerk in Jeruzalem (Hand. 2 – Pinksteren). De leiding van de vroege christelijke kerk is vanuit Jeruzalem
  • Hebreeën
    • Verwijst naar het hemels Jeruzalem als het ware thuis van gelovigen (Hebr. 12:22).
  • Openbaring
    • Visioen van het Nieuw Jeruzalem dat neerdaalt uit de hemel – symbool van het vernieuwde koninkrijk van God (Openb. 21).

Joodse toekomstverwachting

Orthodoxe en traditionele Joodse overtuigingen (op basis van profetieën zoals in Jesaja, Zacharia, Ezechiël):

  1. Herbouw van de Tempel (de Derde Tempel).
  2. Terugkeer van de Messias (ben David) – de koning die vrede en recht brengt. De Messias wordt in het Jodendom veelal niet als goddelijk gezien, maar als een gezalfde menselijke leider.
  3. Herstel van Jeruzalem als centrum van aanbidding en wereldvrede (Jes. 2:3).
  4. Volledige terugkeer van het Joodse volk naar het land Israël.

Christelijke verwachting Jeruzalem

  1. Tweede komst van Jezus Christus is verbonden met Jeruzalem (Zach. 14), waar de Messias komt om het volk Israël en de stad Jeruzalem te bevrijden van haar onderdrukkers;
  2. Vervulling van Oudtestamentische profetieën – profetische rol voor Israël en Jeruzalem.
  3. Terugkeer van de Joden naar Israël, een teken van eindtijd (vgl o.a. Romeinen 11).
  4. Nieuw Jeruzalem als eeuwige bestemming van gelovigen (Openb. 21).
  5. De Tempel – herstel van de (derde) Tempel.

__________
Dit artikel kwam mede tot stand met behulp van ChatGPT en Wikipedia

 

Terug naar document-overzicht
Dit artikel wordt u aangeboden door Stichting Yarah.
Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben over dit artikel kunt u contact opnemen met de aanbieder.