Historie van Jeruzalem
Historie van Jeruzalem
Vóór het oude Israël (tot ca. 1000 v.Chr.)
- ca. 3000 v.Chr. – Eerste bewoning van de heuvels van Jeruzalem.
- ca. 1800 v.Chr. – Bekend als Urusalim in Egyptische teksten; een Kanaänitische stad.
- ca. 1400 v.Chr. – Genoemd in de Amarna-brieven van Egyptische vazallen.
Koninkrijk Israël & Juda (ca. 1000–586 v.Chr.)
- ca. 1000 v.Chr. – Koning David verovert Jeruzalem op de Jebusieten en maakt het de hoofdstad van zijn rijk
- ca. 960 v.Chr. – Salomo, Davids zoon, bouwt de Eerste Tempel (1 Koningen 6).
- 586 v.Chr. – Babylonische verwoesting van Jeruzalem en de Tempel, ballingschap volgt (2 Koningen 25).
Perzische & Hellenistische tijd (538–63 v.Chr.)
- 538 v.Chr. – Herbouw Jeruzalem onder leiding van Ezra en Nehemia (Ezra 1, Nehemia 2).
- 515 v.Chr. – Tweede Tempel ingewijd.
- 332 v.Chr. – Veroverd door Alexander de Grote.
- 168 v.Chr. – Verontreiniging van de Tempel door Antiochus IV; leidde tot de Makkabese opstand.
Romeinse tijd & tijd van Jezus (63 v.Chr.–70 n.Chr.)
- 63 v.Chr. – Romeinse overheersing begint.
- Herodes de Grote (37–4 v.Chr.) – Laat de Tweede Tempel groots uitbreiden.
- ca. 30 n.Chr. – Jezus’ dood en opstanding in Jeruzalem (Mattheüs 27–28).
- 70 n.Chr. – Romeinse vernietiging van de stad en de Tempel (voorzegd in Mattheüs 24).
Byzantijnse tot Ottomaanse periode (4e–19e eeuw)
- 313 n.Chr. – Christendom wordt toegestaan; Constantijn bouwt kerken zoals de Heilig Grafkerk.
- 638 n.Chr. – Islamitische verovering door kalief Omar.
- 1099 n.Chr. – Kruisvaarders nemen Jeruzalem in (1e Kruistocht).
- 1187 n.Chr. – Saladin neemt Jeruzalem in en brengt het onder Islamitisch bewind
- 1517–1917 – Bezetting door Ottomaanse Rijk
Moderne tijd (20e eeuw – heden)
- 1917 – Britten nemen Jeruzalem over (Balfour-verklaring).
- 1948 – Staat Israël uitgeroepen; West-Jeruzalem wordt Israëlisch.
- 1967 – Israël verovert Oost-Jeruzalem tijdens de Zesdaagse Oorlog; hereniging van stad onder Israël.
Jeruzalem blijft tot op de dag politiek en religieus betwist, maar is sinds 1967 de ongedeelde hoofdstad van Israël.
De Bijbel over Jeruzalem
- Jeruzalem is de Stad van David
- Jeruzalem wordt de hoofdstad van Israël onder koning David (2 Samuël 5:6–7).
- Plaats van Gods woning
- De Tempel in Jeruzalem is de plaats waar God woonde te midden van Zijn volk, Israël (1 Koningen 8).
- Profetieën en beloften
- Jeruzalem is vaak het centrum van profetieën: oordeel en herstel (bijv. Jesaja 2:2–4, Zacharia 8:3).
- Jezus’ bediening en kruisiging
- Jeruzalem is het toneel van Jezus’ lijden, sterven en opstanding. Het is ook waar Hij over de stad weende (Lukas 19:41–44).
- Toekomstige rol
- In Openbaring wordt gesproken over een Nieuw Jeruzalem als symbool van Gods eeuwige koninkrijk (Openbaring 21:2).
Oude Testament (Tenach)
- Genesis
- Jeruzalem wordt nog niet expliciet genoemd, maar Melchizedek, koning van Salem (Gen. 14:18), wordt vaak gezien als een vroege verwijzing naar Jeruzalem.
- Jozua – Richteren
- Jeruzalem is een Kanaänitische stad, deels onder Jebusieten. Het wordt niet volledig ingenomen.
- 2 Samuël
- Koning David verovert Jeruzalem (2 Sam. 5) en maakt het hoofdstad van Israël.
- 1 Koningen / 2 Kronieken
- Salomo bouwt de Tempel in Jeruzalem (1 Kon. 6). Jeruzalem wordt het centrum van aanbidding.
- Jesaja
- Rijk aan profetieën over het herstel en de verheerlijking van Jeruzalem (Jes. 2:2–4; 62:1–7). God zal vanuit Jeruzalem regeren.
- Jeremia
- Profeteert over de val van Jeruzalem (586 v.Chr.) wegens zonde. Ook troostprofetieën van herstel.
- Ezechiël
- Ziet in visioenen de heerlijkheid van de Heer die Jeruzalem verlaat, maar ook de terugkeer ervan (Ez. 43).
- Psalmen
- In de Psalmen vinden we veel lofzangen op Jeruzalem als stad van God (Ps. 48, 122). “Bidt om de vrede voor Jeruzalem” (Ps. 122:6).
- Zacharia
- Profetieën over de toekomst van Jeruzalem – lijden, maar ook herstel en koninklijke heerschappij van de Messias (Zach. 14).
Nieuwe Testament
- Mattheüs, Markus, Lukas, Johannes
- Jeruzalem is het centrum van Jezus’ bediening, zijn lijden en opstanding vinden er plaats.
- Jezus huilt over Jeruzalem (Luk. 19:41), voorzegt haar vernietiging (Matt. 24).
- Handelingen
- Begin van de kerk in Jeruzalem (Hand. 2 – Pinksteren). De leiding van de vroege christelijke kerk is vanuit Jeruzalem
- Hebreeën
- Verwijst naar het hemels Jeruzalem als het ware thuis van gelovigen (Hebr. 12:22).
- Openbaring
- Visioen van het Nieuw Jeruzalem dat neerdaalt uit de hemel – symbool van het vernieuwde koninkrijk van God (Openb. 21).
Joodse toekomstverwachting
Orthodoxe en traditionele Joodse overtuigingen (op basis van profetieën zoals in Jesaja, Zacharia, Ezechiël):
- Herbouw van de Tempel (de Derde Tempel).
- Terugkeer van de Messias (ben David) – de koning die vrede en recht brengt. De Messias wordt in het Jodendom veelal niet als goddelijk gezien, maar als een gezalfde menselijke leider.
- Herstel van Jeruzalem als centrum van aanbidding en wereldvrede (Jes. 2:3).
- Volledige terugkeer van het Joodse volk naar het land Israël.
Christelijke verwachting Jeruzalem
- Tweede komst van Jezus Christus is verbonden met Jeruzalem (Zach. 14), waar de Messias komt om het volk Israël en de stad Jeruzalem te bevrijden van haar onderdrukkers;
- Vervulling van Oudtestamentische profetieën – profetische rol voor Israël en Jeruzalem.
- Terugkeer van de Joden naar Israël, een teken van eindtijd (vgl o.a. Romeinen 11).
- Nieuw Jeruzalem als eeuwige bestemming van gelovigen (Openb. 21).
- De Tempel – herstel van de (derde) Tempel.
__________
Dit artikel kwam mede tot stand met behulp van ChatGPT en Wikipedia
Dit artikel wordt u aangeboden door Stichting Yarah.
Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben over dit artikel kunt u contact opnemen met de aanbieder.
Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben over dit artikel kunt u contact opnemen met de aanbieder.

